Název (CZ)
Sobota
Název (DE)
Samstag ist kein Alltag
Popis čísla (CZ)
V pátek 12. ledna se koná v pražských a brněnských kinech premiéra nového českého filmu "Sobota" z produkce Lucernafilmu, kterým bude zahájena letošní filmová sezóna. Film, inscenovaný režisérem Václavem Wassermannem, představí v hlavních úlohách tři naše přední filmové herečky: Haně Vítové tu přepadla krásná a psychologicky prohloubená postava, paní Heleny Málkové, mladé manželky, která se provdala ještě velmi mladičká a jíž manželství s klidným solidním manželem neuspokojuje její romantické představy o životě. Dá se proto snadno svésti hladkými slovy zkušeného světáka Richarda Herberta k tomu, aby opustila svůj domov a nastěhovala se do Herbertova hnízdečka lásky: prohlédne však včas pošetilost svého jednání, zažije otřes těžkého zklamání - a nalézá dveře domu ještě otevřeny. Adina Mandlová hraje Herbertovu manželku, dámu nejen společenským postavením, ale i citovou vyrovnaností a klidem, se kterým dlouho shovívavě přehlíží poklesky svého manžela, až si ho posléze pevnou rukou vrátí ke svému rodinnému krbu. Jiřina Štěpničková, věrná typu, který vytvořila už v několika českých filmech, tu zahrála dívku Karlu, která byla kdysi milenkou Herbertovou a použije široké zkušenosti, které tak sama získala, k tomu, aby zachránila svou následovnici - Helenu. - Umělecké setkání těchto tří významných filmových hereček v jediném filmu bude jistě zajímavé.
Z technických důvodů jsme se opozdili s kritikou nového českého filmu z produkce Lucernafilmu "Sobota" v režii Václava Wassermanna. Zdůrazňujeme předem, že to byly skutečně důvody technické, které nám znemožnily objevit se s posudkem v pravý čas, tedy ne snad methoda vyčkávací!
Napsali jsme do nadpisu, že považujeme "Sobotu" za krok zpět v českém filmu. Po několika posledních filmech z nejnovější produkce jsme se těšili, že náš film se počíná propracovávat pomalu na vyšší úroveň, ale "Sobota" nás opět srazila zpět. Člověk je na rozpacích, kam má vlastně tento kontroversační film zařadit. Společenská veselohra to rozhodně není a měl-li to být snad satirický film na poměry "hořejších deseti tisíc", pak to byl pokus nanejvýš nepodařený. Připustíme-li, že libreto je stavěno skutečně filmově, což je také jeho jedinou předností, musíme rozhodně zamítnout stereotypní rámec našich kontroversačním filmů. "Kristián" byl svého času opravdu výbornou společenskou komedií, ale říká se oprávněně, že "všeho moc škodí". Byl-li tehdy v "Kristiánovi" nejpůsobivějším motivem úředníček cestovní kanceláře, který jednou měsíčně oslňoval ženy frázemi o dalekých zemích, kteréžto věty uměl nazpaměť ze své denní praxe u přepážky cestovní kanceláře, pak působí jistě už poněkud "otřepaně" pan generální ředitel, jenž každé své nové milence recituje nově stále tytéž verše arabských motivů z jakési sbírky veršů. Komicky to rozhodně nepůsobí, spíše trapně, že český film se nezmůže na nic jiného než na opakování starých motivů. Chtěl-li film snad řešit nějaký společenský problém, pak se mu to rozhodně nepovedlo, neboť většina scén vypadala neskutečně, naprosto nepřesvědčivě s mnoha zbytečnými záběry a s nešťastným a nešikovným vyřešením konce.
Herce zde vinit nemůžeme, neboť ti musili hrát to, co jim scénář předpisoval. Z ženských rolí tu rozhodně dominovala Hana Vítová, která už v řadě filmů dokázala, že je jednou z našich nejlepších filmových hereček, právě tak jako J. Štěpničková, jejíž Karia měla v sobě hodně opravdovosti. Adina Mandlová zde nemá velkou úlohu, ale i tu vyhrává s obvyklou rutinou. Oldřich Nový upadl zase do stereotypního typu stárnoucího donjuana, v kterýchžto rolích jej neradi vídáme. František Hanus se značně zlepšil proti "Jarní písni" a Boháčův Jiří byl docela dobrou postavou. "Sobota" rozhodně nezanechá žádný valný dojem a doufejme, že produkce letošní sezóny nás příjemněji překvapí!
Napsali jsme do nadpisu, že považujeme "Sobotu" za krok zpět v českém filmu. Po několika posledních filmech z nejnovější produkce jsme se těšili, že náš film se počíná propracovávat pomalu na vyšší úroveň, ale "Sobota" nás opět srazila zpět. Člověk je na rozpacích, kam má vlastně tento kontroversační film zařadit. Společenská veselohra to rozhodně není a měl-li to být snad satirický film na poměry "hořejších deseti tisíc", pak to byl pokus nanejvýš nepodařený. Připustíme-li, že libreto je stavěno skutečně filmově, což je také jeho jedinou předností, musíme rozhodně zamítnout stereotypní rámec našich kontroversačním filmů. "Kristián" byl svého času opravdu výbornou společenskou komedií, ale říká se oprávněně, že "všeho moc škodí". Byl-li tehdy v "Kristiánovi" nejpůsobivějším motivem úředníček cestovní kanceláře, který jednou měsíčně oslňoval ženy frázemi o dalekých zemích, kteréžto věty uměl nazpaměť ze své denní praxe u přepážky cestovní kanceláře, pak působí jistě už poněkud "otřepaně" pan generální ředitel, jenž každé své nové milence recituje nově stále tytéž verše arabských motivů z jakési sbírky veršů. Komicky to rozhodně nepůsobí, spíše trapně, že český film se nezmůže na nic jiného než na opakování starých motivů. Chtěl-li film snad řešit nějaký společenský problém, pak se mu to rozhodně nepovedlo, neboť většina scén vypadala neskutečně, naprosto nepřesvědčivě s mnoha zbytečnými záběry a s nešťastným a nešikovným vyřešením konce.
Herce zde vinit nemůžeme, neboť ti musili hrát to, co jim scénář předpisoval. Z ženských rolí tu rozhodně dominovala Hana Vítová, která už v řadě filmů dokázala, že je jednou z našich nejlepších filmových hereček, právě tak jako J. Štěpničková, jejíž Karia měla v sobě hodně opravdovosti. Adina Mandlová zde nemá velkou úlohu, ale i tu vyhrává s obvyklou rutinou. Oldřich Nový upadl zase do stereotypního typu stárnoucího donjuana, v kterýchžto rolích jej neradi vídáme. František Hanus se značně zlepšil proti "Jarní písni" a Boháčův Jiří byl docela dobrou postavou. "Sobota" rozhodně nezanechá žádný valný dojem a doufejme, že produkce letošní sezóny nás příjemněji překvapí!
Žánr
Film
Zdroje
Pole | Zdroj | Datum | Poznámka | Spolehlivost dat [%] |
---|---|---|---|---|
Žánr | 100 | |||
Popis čísla (CZ) | V pátek 12. ledna se koná v pražských a brněnských kinech premiéra nového českého filmu "Sobota" z produkce Lucernafilmu, kterým bude zahájena letošní filmová sezóna. Film, inscenovaný režisérem Václavem Wassermannem, představí v hlavních úlohách tři naše přední filmové herečky: Haně Vítové tu přepadla krásná a psychologicky prohloubená postava, paní Heleny Málkové, mladé manželky, která se provdala ještě velmi mladičká a jíž manželství s klidným solidním manželem neuspokojuje její romantické představy o životě. Dá se proto snadno svésti hladkými slovy zkušeného světáka Richarda Herberta k tomu, aby opustila svůj domov a nastěhovala se do Herbertova hnízdečka lásky: prohlédne však včas pošetilost svého jednání, zažije otřes těžkého zklamání - a nalézá dveře domu ještě otevřeny. Adina Mandlová hraje Herbertovu manželku, dámu nejen společenským postavením, ale i citovou vyrovnaností a klidem, se kterým dlouho shovívavě přehlíží poklesky svého manžela, až si ho posléze pevnou rukou vrátí ke svému rodinnému krbu. Jiřina Štěpničková, věrná typu, který vytvořila už v několika českých filmech, tu zahrála dívku Karlu, která byla kdysi milenkou Herbertovou a použije široké zkušenosti, které tak sama získala, k tomu, aby zachránila svou následovnici - Helenu. - Umělecké setkání těchto tří významných filmových hereček v jediném filmu bude jistě zajímavé.: Moravské noviny | 1945-01-11 | 9 | 100 |
Popis čísla (CZ) | Z technických důvodů jsme se opozdili s kritikou nového českého filmu z produkce Lucernafilmu "Sobota" v režii Václava Wassermanna. Zdůrazňujeme předem, že to byly skutečně důvody technické, které nám znemožnily objevit se s posudkem v pravý čas, tedy ne snad methoda vyčkávací! Napsali jsme do nadpisu, že považujeme "Sobotu" za krok zpět v českém filmu. Po několika posledních filmech z nejnovější produkce jsme se těšili, že náš film se počíná propracovávat pomalu na vyšší úroveň, ale "Sobota" nás opět srazila zpět. Člověk je na rozpacích, kam má vlastně tento kontroversační film zařadit. Společenská veselohra to rozhodně není a měl-li to být snad satirický film na poměry "hořejších deseti tisíc", pak to byl pokus nanejvýš nepodařený. Připustíme-li, že libreto je stavěno skutečně filmově, což je také jeho jedinou předností, musíme rozhodně zamítnout stereotypní rámec našich kontroversačním filmů. "Kristián" byl svého času opravdu výbornou společenskou komedií, ale říká se oprávněně, že "všeho moc škodí". Byl-li tehdy v "Kristiánovi" nejpůsobivějším motivem úředníček cestovní kanceláře, který jednou měsíčně oslňoval ženy frázemi o dalekých zemích, kteréžto věty uměl nazpaměť ze své denní praxe u přepážky cestovní kanceláře, pak působí jistě už poněkud "otřepaně" pan generální ředitel, jenž každé své nové milence recituje nově stále tytéž verše arabských motivů z jakési sbírky veršů. Komicky to rozhodně nepůsobí, spíše trapně, že český film se nezmůže na nic jiného než na opakování starých motivů. Chtěl-li film snad řešit nějaký společenský problém, pak se mu to rozhodně nepovedlo, neboť většina scén vypadala neskutečně, naprosto nepřesvědčivě s mnoha zbytečnými záběry a s nešťastným a nešikovným vyřešením konce. Herce zde vinit nemůžeme, neboť ti musili hrát to, co jim scénář předpisoval. Z ženských rolí tu rozhodně dominovala Hana Vítová, která už v řadě filmů dokázala, že je jednou z našich nejlepších filmových hereček, právě tak jako J. Štěpničková, jejíž Karia měla v sobě hodně opravdovosti. Adina Mandlová zde nemá velkou úlohu, ale i tu vyhrává s obvyklou rutinou. Oldřich Nový upadl zase do stereotypního typu stárnoucího donjuana, v kterýchžto rolích jej neradi vídáme. František Hanus se značně zlepšil proti "Jarní písni" a Boháčův Jiří byl docela dobrou postavou. "Sobota" rozhodně nezanechá žádný valný dojem a doufejme, že produkce letošní sezóny nás příjemněji překvapí!: Moravské noviny | 1945-02-25 | 48 | 100 |
Název (CZ) | Moravské noviny | 1945-01-11 | 9 | 100 |
Název (DE) | 100 |